Als de mensen langslopen, wil je natuurlijk dat je stand opvalt en iedereen snel door heeft welk product of dienst jouw bedrijf aanbiedt. Om op te vallen kan je diverse audio- en visuele hulpmiddelen inzetten. Dit is mooi, alleen niet voldoende. Er zijn namelijk meer bedrijven die dezelfde producten of diensten leveren. Uiteraard wil je graag het verhaal over jouw bedrijf vertellen. Alleen,wil een beursbezoeker dit wel direct aanhoren? Wij vertellen welke ingrediënten je hiervoor nodig hebt.

Energie

Belangrijke factor voor succes tijdens een beurs is de juiste energie uitstralen! Je kan inhoudelijk nog zoveel weten, het overbrengen is minstens zo belangrijk. Zorg voor mensen in de stand die gepassioneerd zijn in hun vak en er graag over vertellen. Het gaat niet zo zeer over je product of dienst dat opvalt, energieke mensen maken het verschil.

Storytelling

Wat is naast energie eigenlijk minstens zo belangrijk? Je boodschap oftewel storytelling! Wat blijft echt hangen na een drukke beursdag bij de bezoekers en waar wil je dat zij straks over praten aan de keukentafel thuis of bij hun bedrijf, de volgende dag?

Als je de aandacht hebt van de bezoeker, zorg dan voor een heel goed verhaal. Het moet geen standaard ‘elevator pitch’ worden. Maak echt contact en zorg voor een duidelijk en eenduidig verhaal.

Bespreek dit vooraf met het team. Wat wordt het verhaal over je bedrijf, product(en) of dienst(en) en vooral,hoe introduceer jij jezelf. Mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven. Vertel in 2 minuten wie je bent, wat je rol is binnen het bedrijf en hoe jij met jullie diensten en producten voor anderen het verschilt maakt. Raak mensen met jouw verhaal. Want, “people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Vraag vervolgens waar de bezoeker ‘s nachts zakelijk wakker van ligt. Het kan voorkomen dat iemand dit niet direct weet of wil vertellen. Vraag ook of de stand bezoeker jouw bedrijf al kent en weet wat jullie doen. Meestal omschrijft iemand het aardig maar hij of zij kan er ook naast zitten. Nu is het moment dat je dit helder en duidelijk uitlegt. Dit doe je met een kleine smaaktest. Nodig de bezoeker uit om de ‘smaken’ van je bedrijf te proeven.

Proef de smaken van

In ons voorbeeld gebruiken wij 3 soorten chocolade (het kunnen natuurlijk ook 3 soorten speciaalbieren zijn). Je kan zelf bepalen wat je laat proeven. Het gaat erom dat je smaken ‘koppelt’ aan je diensten of producten en vervolgens de persoon laat vertellen, wat hij/zij proeft. Ga hierin het gesprek op door en onderzoek welke smaak de voorkeur heeft. Daar bedoelen wij mee, de zakelijke dienst of behoefte die iemand heeft.

Fun

Een beursbezoek gaat niet zo zeer om smaak. Alleen is dit een andere wijze om de bezoeker te laten ervaren welke producten of diensten je bedrijf aanbiedt. Een gesprek mag best een serieuze wending krijgen, datmerk je snel genoeg. Het neemt niet weg dat naast inhoudelijk een goed gesprek, echt contact met iemand hebben en zeker ook fun belangrijke ingrediënten zijn voor een succesvol vervolg.

Vraag of het goed is dat jullie connecten op LinkedIn en of de bezoeker open staat voor een vervolggesprek om eens nader in te gaan op uitdagingen of behoeftes die er bij hem of haar spelen.


Probeer onze best practice eens uit en beoordeel zelf of dit bij jullie bezoekers ook in de smaak valt ;-)